Varianten / extra
Vastzet- en remsystemen
Blickle wiel- en draaikransrem
Met remsystemen kunnen de rol- en zwenkbewegingen van zwenkwielen in de ruststand blokkeren (wiel- en draaikransrem). Er worden “voorlopende”, “nalopende”, “vaste” of “centrale” remsystemen gebruikt. “Voorlopend”’ remsystemen zijn, met betrekking tot de looprichting, ‘nalopend’ aan de achterkant van de rol aangebracht. “Vaste” remsystemen draaien niet met de draaikrans en het pedaal blijft zodoende altijd in dezelfde positie. “Centrale” remsystemen zijn te herkennen aan het feit of twee of meerdere op het transportsysteem bevestigde wielen kunnen worden vastgezet met een pedaal.
De keuze van een geschikt remsysteem gebeurt volgens de aanbevelingen van gebruiksvriendelijkheid, montageverhoudingen en de gebruiksspecifieke maatregelen om te beschermen tegen ongevallen. Bij het gebruik van een wiel met zeer zacht loopvlak/banden (bijv. wielserie VW, VWPP, P, PK, PS) kan de rembelasting verlagen.
Blickle rem
Het onderscheid tussen een wielrem en een rem
bestaat erin dat een wielrem bij een bepaalde
toepassing in de stilstand wordt bediend en het
voertuig vastzet.
Een rem kan tijdens de rit worden bediend om de
snelheid te verlagen. Doorgaans kan een rem ook
als wielrem worden gebruikt.
Blickle wiel- en draaikransrem
“stop-fix”
(toevoeging artikelnummer: -FI)
Blickle wiel- en draaikransrem
“stop-top”
(toevoeging artikelnummer: -ST)
Blickle wiel- en draaikransrem
“ideal-stop”
(toevoeging artikelnummer: -IS)
Voor apparaten- transport- en zwaarlastwielen
Bij dit remsysteem wordt de draaikrans met wrijving (serie LUH: wrijving) tegen verdraaien beveiligd. Het
remmen van het wiel gebeurt middels een stabiel en
op hoge veiligheid en duurzaam gedimensioneerd
remmechanisme.
De draaikrans wordt door het inschakelen van een
remveer in een kogelschijf met vertanding
geschoven. Tegelijkertijd wordt het wiel dankzij de
speciale vorm van de veer geblokkeerd. (serie LUH: blokkering van de draaikrans met wrijving).
Meer informatie vindt u hier.
De remkracht is voor de behuizingserie LK en LKX (vanaf wiel-Ø 125 x 50 mm) en voor LUH en LH inen
bijstelbaar.
Bij de constructie van dit remsysteem
wordt ook op een kleine zwenkradius gelet.
Voor transport- en zwaarlastwielen
Bij dit remsysteem wordt de draaikrans met wrijving
tegen verdraaien beveiligd.
Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiel en
op hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd
remmechanisme.
De remkracht kan in- of bijgesteld worden.
De zwenkradius van het pedaal ligt doorgaans
binnen het zwenkbereik van het wiel.
Meer info: hier
Voor transport- en zwaarlastwielen
Bij dit plaatsvaste remsysteem waarvan de pedaal
niet meedraait met het zwenkwiel en zodoende
steeds op dezelfde plaats bediend kan wordt, wordt
de draaikrans tegen verdraaien beveiligd. Bij
bepaalde wielseries en afmetingen wordt de
vaststelling mechanisch ondersteund.
De remwerking van het wiel gebeurt via een zeer
stabiel en met hoge veiligheid en duurzaamheid
gedimensioneerd remmechanisme.
Voor transportsysteemwielen serie L, LH en LK
(vanaf wiel-Ø 150 mm) is de remkracht in- en
bijstelbaar.
Het pedaal is bij “ideal-stop” als standaard met 2
doorgangsboringen uitgerust. Op die manier kunnen
2 zwenkwielen via een pedaal of stang met elkaar
verbonden worden voor de gelijktijdige bediening
van twee pedalen.
Meer informatie vindt u hier.
Wielen van de behuizingserie LK en LH met deze
wielrem hebben tegenover de wielen zonder
“ideal-stop” een bouwhoogte van 17 mm hoger.
Voor de hoogtecompensatie voor wielen zonder
deze wielremmen is een kunststof adapterplaat (artikelnr.: AP3-17) leverbaar. Zie “Varianten / extra”
op de betreffende tabellenpagina‘s.
Blickle centrale rem
“central-stop”
(toevoeging artikelnummer: -CS...)
Blickle centrale rem “central-stop”
(toevoeging artikelnummer: -CS...)
Blickle wielrem “Radstop”
(toevoeging artikelnummer: -RA)
Blickle wielrem “Radstop”
(toevoeging artikelnummer: -RAH)
Voor transportwielen serie LE en LK
Bij dit remsysteem wordt de draaikrans tegen
verdraaien beveiligd.
Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiele,
hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd
remmechanisme.
Dit remsysteem onderscheidt zich in het bijzonder
omdat twee of meer rollen die zich in het
transportsysteem bevinden tegelijkertijd met een
hendel kunnen worden vastgezet.
Afhankelijk van de lengte van het pedaal worden
hierdoor een comfortabele bedienings- en
vrijstellingskrachten verkregen. Nog een speciale
vermelding waard is de kleine bedieningshoek en
de plaatsbesparende opbouw. De opbouw draait niet
mee met het zwenkwiel.
U kunt de productvideo hier bekijken.
Voor transport- en zwaarlastwielen serie L en LH
Bij dit remsysteem wordt de draaikrans tegen
verdraaien beveiligd. De draaikrans-wielrem wordt
mechanisch ondersteund.
Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiele,
hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd
remmechanisme.
Dit remsysteem onderscheidt zich in het bijzonder
omdat twee of meer rollen die zich in het
transportsysteem bevinden tegelijkertijd met een
hendel kunnen worden vastgezet.
Afhankelijk van de lengte van de pedaal worden
hierdoor comfortabele bedienings- en
vrijstellingskrachten verkregen. Nog een speciale
vermelding waard is de kleine bedieningshoek en
de plaatsbesparende opbouw. De opbouw draait niet
mee met het zwenkwiel.
De remkracht kan in- of bijgesteld worden.
Voor zwaarlastwielen (met de voet bediend),
apparaat- en compacte wielen
Bij dit remsysteem wordt het wiel geremd met een
eenvoudige, zeer stabiele, met hoge veiligheid en
duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.
De wielrem wordt met de voet bediend en levert
zeer hoge remkrachten op, zodat ook de zwaarste
lasten veilig bevestigd kunnen worden. Bij dubbelwielen werkt de wielrem op beide wielen.
Terwijl bij zwaarlastwielen de wielrem als
“voorlopend” remsysteem is uitgevoerd, komt de
wielremvariant voor apparaat- en compacte wielen overeen met een “nalopend” remsysteem.
Voor zwaarlastwielen (met de hand bediend)
Bij dit remsysteem gebeurt de rem van het wiel met
een eenvoudige, zeer stabiele, met hoge veiligheid
en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.
De wielrem wordt met de hand bediend en
levert zeer hoge remkrachten op, zodat ook de
zwaarste lasten veilig bevestigd kunnen worden. Bij dubbelwielen werkt de wielrem op beide wielen.
Rem / vastzetvoet / wiellift
Blickle trommelrem
(toevoeging artikelnummer: -TB / -TBL
/ -TBR)
Blickle dodemansrem
(toevoeging artikelnummer: -TML / -TMR)
Blickle vastzetvoet
(artikelnr.: FF...)
Blickle wiellift
(Artikelnr.: -WH...)
Bij deze rem worden bij bediening twee in de
wielkern ingebouwde remschoenen in de als
remtrommel uitgevoerde gietijzeren wielkern
gedrukt.
De trommelrem onderscheidt zich door een hoge
remwerking, hoewel voor de bediening van de rem
slechts een kleine krachtinspanning nodig is. De
rem laat zich bedienen door verschillende
stuurmogelijkheden zoals een stang of een kabel.
Dankzij de gesloten behuizing zijn de remschoenen
uitgebreid beschermd tegen corrosie en vuil.
Daardoor is de werking van de rem onafhankelijk
van natheid en vloervervuiling.
Meer informatie vindt u hier.
Zie trommelrem in de rubriek Speciale oplossingen.
De dodemansrem is gebaseerd op het principe van
de trommelrem, maar in de niet-geactiveerde
toestand wordt het remeffect gegarandeerd door
een geïntegreerde veer. Bij bediening via stangen of
kabels wordt de rem losgemaakt.
Meer informatie vindt u hier.
Dodemansremmen zijn in een linker (toevoeging
artikelnummer: -TML) of rechter uitvoering
(toevoeging artikelnummer: -TMR) leverbaar.
Dodemansremmen zijn tevens verkrijgbaar voor zwenkwielen. Bij dodemansremmen zonder
draaikransvastzetter met toevoeging artikelnummer
-TM13 en bij dodemansremmen met draaikransvastzetter
met toevoeging artikelnummer -TTM13.
Zie dodemansrem in de rubriek Speciale oplossingen.
Met vastzetvoeten worden transportmiddelen in een
staande positie vergrendeld. Ze worden rechtstreeks
op het transportsysteem bevestigd. Door simpelweg
op de vergrendelingshendel te drukken, wordt het
transportsysteem enigszins verlicht zonder deze
omhoog te brengen.
Bij bediening veert de vastzetvoet circa 10 mm mee.
De maximale drukkracht in combinatie met de juiste
stuur- en bokwielen is ca. 60 kg. Galvanisch
verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij.
Zie Vastzetvoet in de rubriek Speciale oplossingen.
Meer informatie: hier.
artikelnr. |
bouwhoogte
niet |
bouwhoogte |
||
FF 100-1 |
108 |
138 |
||
FF 125-1 |
133 |
163 |
||
FF 125 |
142 |
180 |
||
FF 150 |
170 |
208 |
||
FF 160 |
175 |
213 |
||
FF 200 |
217 |
255 |
Blickle wielliften worden gebruikt om transportsystemen
in de actuele positie op te tillen. De wiellift
wordt rechtstreeks aan het transportsysteem
bevestigd. Via de bediening van de pedaal wordt het
transportsysteem opgetild.
Wielliften zijn te combineren met verschillende
wielseries. Het optimale gebruik van de wiellift vindt
plaats als de totale hoogte van de bediende wiellift
(H1) 5 mm groter is dan de totale hoogte van de
gebruikte zwenk- en bokwielen. De hefkracht
bedraagt, afhankelijk van het lichaamsgewicht van
de bedienende persoon, 150 kg tot 250 kg. De
verticale belasting op de wiellift bij het opheffen
mag niet meer dan 500 kg bedragen.
Zie Wiellift in de rubriek Speciale oplossingen.
artikelnr. |
bouwhoogte
niet |
bouwhoogte |
||
WH 160 |
166 |
209 |
||
WH 200 |
207 |
250 |
||
WH 250 |
257 |
300 |
Richtingvastzetter
Blickle richtingvastzetter voor
plaatstalen zwenkwielen
(artikelnr.: RI...)
Blickle richtingvastzetter voor
gelaste stalen zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RI4)
Blickle Blickle richtingvastzetter voor
zwaarlast zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RI4H)
Blickle richtingsvaststeller en
rem voor kunststof zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RIFI)
Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van
een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een
geactiveerde richtingvastzetter neemt het
zwenkwiel de functie van een bokwiel over.
Deze richtingvastzetter wordt als afzonderlijk
onderdeel geleverd en moet samen met het
zwenkwiel gemonteerd worden. Een montage
achteraf is ook mogelijk, omdat op de
respectievelijke zwenkwielbehuizingen geen
constructieve aanpassingen nodig zijn.
Dit accessoire is leverbaar voor verschillende
zwenkwiel-series.
Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van
een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een
geactiveerde richtingvastzetter neemt het
zwenkwiel de functie van een bokwiel over.
Bij deze richtingvastzetter gaat het om een in de
bevestigingsplaat ingebouwde en gelaste eenheid.
De richtingvastzetter biedt de mogelijkheid om
naast de standaardpositie 90° (toevoeging
artikelnummer: -RI4, vier fixeerposities) ook
klantenspecifieke fixeringen te realiseren. Deze
uitvoering is robuust en aangepast voor de
toepassing met zwaarlastwielen.
Dit accessoire is leverbaar voor verschillende zwaarlast-zwenkwiel-series.
Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van
een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een
geactiveerde richtingvastzetter neemt het
zwenkwiel de functie van een bokwiel over.
Bij deze richtingvastzetter gaat het om een in de
bevestigingsplaat ingebouwde eenheid. Deze
richtingvastzetter biedt vier fixeerposities (90°), die
door het insteken van een arrêteerbout gefixeerd
worden. Deze uitvoering is uiterst robuust en
aangepast voor de toepassing met zwaarlastwielen.
Dit accessoire is leverbaar voor verschillende zwaarlast-zwenkwiel-serien.
Voor zwenkwielen uit de serie Blickle MOVE met
wieldiameter 125 mm is een combinatie van een
richtingvastzetter en een rem beschikbaar. De
bediening gebeurt via een pedaal. Met het linker
pedaal wordt de totale remwerking en met het
rechter pedaal de richtingsbepaling geactiveerd.
Bij dit remsysteem wordt de draaikrans vervolgens
tegen verdraaien beveiligd. Deze wordt vergrendeld
tegen het inschakelen van een remveer in een
vertande kogelschijf. In de tweede stap volgt
vervolgens de remwerking van het wiel.
detailafbeelding richtingvastzetter
Overige accessoires
Automatische richtingterugsteller
(toevoeging artikelnummer: -RIR2)
Naafbescherming
(toevoeging artikelnummer: -FA of ‘KA’ of
‘KF’ in het artikelnr.)
Voetbescherming
(toevoeging artikelnummer: -FS, -FP of
-FG)
Stootrol
(artikelnr.: AW..., AG... of ARG...)
Naafkap voor eindwiel
STARLOCK®-kap van roestvast
staal
(artikelnr.: ST-KA...)
Roestvaststalen asbus met
PTFE coating (-XAT)
(artikelnr.: XAT...)
De richtingterugsteller richt zich in onbelaste
toestand op de positie van een zwenkwiel in de
voorgegeven richtingen. Deze mechaniek reduceert
storingen in de hantering van transportwagens, die
in geautomatiseerde installaties en beladings- en
ontlaadstations
gebruikt worden.
De RIR2-mechaniek is voorzien voor een zeer hoge
levensduur.
Naar de productvideo
Als speciale uitvoeringen zijn klantenspecifieke
aanpassingen betreffende terugstelkrachten en
fixeringen mogelijk.
De naafbescherming is van geperst plaatstaal en
galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij
(toevoeging artikelnr.: -FA) of van kunststof gespoten
(“KA” of “KF” in het artikelnr.).
Deze voorkomen het omwentelen van de wielas en
het daaruit mogelijk blokkeren van de wielen.
In de variant “KA” grijpt de naafbescherming rond
de wielnaaf.
In de variant “KF” dekt de naafbescherming naast
de naaf ook het middendeel van het wiel af.
Dit accessoire is leverbaar voor vele zwenk- en bokwielen series.
De voetbescherming is geperst van plaatstaal en
galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij
(toevoeging artikelnummer: -FS). Bij gelaste wielen (serie LO/LS) bestaat de voetbescherming uit een
robuuste lasconstructie. Bij roestvaststalen wielen
bestaat de voetbescherming van slagvast kunststof
(polyethyleen) gespoten (toevoeging artikelnummer:
-FP). De voetbescherming wordt vastgeschroefd aan
de behuizing of vastgelast en beschermt tegen
voetletsels. De afstand tot de vloer bedraagt
standaard 15-25 mm.
In de speciale uitvoering zijn afwijkende
vloerafstandsmaten of ook geveerde voetbeschermingsuitvoering,
galvanisch verzinkt, blauw
gepassiveerd, Cr6-vrij (toevoeging artikelnummer:
-FG) leverbaar.
Dit accessoire is leverbaar voor vele zwenk- en bokwielen series.
Stootrollen reduceren bij stoten het gevaar van
beschadigingen aan muren en het voertuig.
Stootrollen voor buizen en kokers zijn van
polyethyleen of massief rubber en zijn leverbaar in
de kleuren grijswit, zilvergrijs of grijs. Ze worden in
de buitenste voertuiggebieden aan het gat bevestigd
of ingestoken.
Voor
kunststof wielen Blickle WAVE zijn bovendien
meelopende stootrollen leverbaar (toevoeging
artikelnummer: -AMW(X), -AMG(X)). Ze verhinderen
ook het slepen tegen muren.
De bevestiging gebeurt via een schroef, waarmee
de stootrollen rechtstreeks aan de wielen worden
gemonteerd.
Naafkappen zijn geperst van plaatstaal en
galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij.
Ze beschermen het buitenste kogellager bij
eindwielen tegen vuil, stof etc. en dekken as einden
of wielbevestiging af. Het kogellager is bij
eindwielen op de uiterste naafzijde iets naar
achteren gelegen, zodat de montage van de
naafkap op de lagerzitting van de wielnaaf zonder
problemen mogelijk is. Daardoor verkleint de
inspanlengte.
Dit accessoire is leverbaar voor verschillende
wielseries.
Met STARLOCK®-kappen kunnen lichte wielen eenvoudig op een as worden bevestigd. Daarbij wordt het wiel als eindwiel op een as gestoken en die STARLOCK®-kap op het uiterste aseinde gedrukt. STARLOCK®-kappen zijn leverbaar voor de volgende asdiameters: 12, 15, 20 en 25 mm.
De roestvaststalen asbus met PTFE coating bestaat
uit een roestvaste asbus met PTFE laag. In bedrijf
(onder rotatie en belasting) zet de PTFE asbus uit en
verbindt zich aan de binnenzijde van de
glijlagerboring van het wiel. Daarbij ontstaat de
gewenste glijkoppeling (PTFE / roestvast staal) met
uitstekende glij-eigenschappen. Dit maakt ook een
vermindering van de geluidsproductie mogelijk.
Dit accessoire is leverbaar voor verschillende hittebestendige wielseries. Diverse hittebestendige wielen uit de series PHN en VKHT worden reeds standaard aangeboden met een
roestvaststalen asbus met PTFE coating.