Infobox Blickle wielserie
Loopvlakhardheid. Vloerbesparing / rijcomfort. Start-, rol- en zwenkweerstand. Slijtvastheid.
Om uw productselectie te vergemakkelijken, wordt voor elke wielserie een Blickle Infobox vermeld. De infobox biedt een overzicht van de loopvlakhardheid van een wiel, de vloerbesparing / rijcomfort, rolweerstand en slijtvastheid.
Hoewel de categorie loopvlakhardheid de classificatie van zeer zacht tot zeer hard loopvlakmateriaal mogelijk maakt, laten de andere categorieën een beoordeling van voldoende tot uitstekend toe.
Loopvlakhardheid | |
65 Shore A | |
Vloerbesparing / rijcomfort | |
uitmuntend | |
Rolweerstand | |
zeer goed | |
Slijtvastheid | |
goed |
Loopvlakhardheid
Op de productpagina's wordt de hardheid van het loopvlak grafisch weergegeven in de Infobox en aangevuld met de hardheid van het loopvlak. Hoe verder naar rechts de markering is, des te harder is het loopvlak. De indicatie van de hardheid gebeurt voor
- elastomeren en polyurethaan in Shore A,
- harde kunststoffen in Shore D en
- metalen in de hardheid conform Brinell (HB)
Er zijn geen lineaire correlaties tussen de verschillende hardheidstestmethoden. De in de grafiek weergegeven waarden dienen als referentiewaarden en zijn empirisch weergegeven.
Materiaal | Loopvlakhardheid | ||
Luchtband / zacht rubber | 50-60 Shore A | ||
Elastisch massief rubber | 65 Shore A | ||
Superelastisch massief rubber | 70 Shore A | ||
Standaard massief rubber | 80 Shore A | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), zacht | 80 Shore A | ||
Thermoplastisch rubberelastomeer (TPE) | 85 Shore A | ||
Polyurethaan 75 Shore A | 75 Shore A | ||
Polyurethaan 92 Shore A | 92 Shore A | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), hard | 92–98 Shore A | ||
Polypropyleen | 60 Shore D | ||
Polyamide | 70 Shore D | ||
Gietpolyamide | 80 Shore D | ||
Gietijzer / staal | 180–230 HB |
Vloerbesparing / rijcomfort
Hoe meer punten er worden behaald in deze categorie, hoe stiller en vloerbesparender het wiel is.
Vloerbesparing
Een hard loopvlak belast de vloer meer dan een
zacht loopvlak. Een loopvlak met 5 punten in de
beoordeling van vloerbesparing / rijcomfort is dus
extreem vloer besparend.
Kenmerkend voor de vloerbesparing is de gemiddelde oppervlaktedruk. Voor de verschillende loopvlakmaterialen kan de informatie rechts worden gebruikt als referentiewaarden.
Rijcomfort
In essentie geldt: Hoe groter het wiel en hoe
zachter en dikker het loopvlak, des te stiller een
voertuig kan rijden. Dit betekent dat een zacht
loopvlak minder geluid, en een hard loopvlak meer
geluid maakt. Een hoge score in de categorie
vloerbesparing / rijcomfort houdt daarom ook
verband met een lage trilling en geluidsemissie
tijdens het transport van een goed.
Bij lage belasting en zachte ondergrond (tapijt) is het gebruik van harde wielen met een laag geluidsniveau en een hoog rijcomfort mogelijk.
Overdracht van de gemiddelde
oppervlaktedruk
De gemiddelde contactdruk vloeit voort
uit de radiale kracht [N] gedeeld door het
wielcontactoppervlak [mm²].
Materiaal | Vloerbesparing / rijcomfort | Middelste contactdruk | |
Luchtband / zacht rubber | 0,8 N/mm² | ||
Elastisch massief rubber | 1,8 N/mm² | ||
Superelastisch massief rubber | 1,5 N/mm² | ||
Standaard massief rubber | 3,5 N/mm² | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), zacht | 4,0 N/mm² | ||
Thermoplastisch rubberelastomeer (TPE) | 4,5 N/mm² | ||
Polyurethaan 75 Shore A | 3,5 N/mm² | ||
Polyurethaan 92 Shore A | 8,0 N/mm² | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), hard | 11,0 N/mm² | ||
Polypropyleen / polyamide | 40,0 N/mm² | ||
Gietpolyamide | 60,0 N/mm² | ||
Gietijzer / staal | >350 N/mm² |
Start-, rol- en zwenkweerstand
De aanloopweerstand is de kracht die toegepast moet worden om het wiel uit de rusttoestand in de bewegingstoestand te brengen. De kracht die toegepast moet worden om een wiel in gelijkvormige beweging te houden, wordt als rolweerstand aangeduid. De start- en rolweerstand ondervindt invloed van de volgende factoren:
- wieldiameter
- loopvlakgeometrie
- hardheid loopvlak
- elasticiteit van het loopvlak
- wiellagering
- ondergrond
De rolweerstand ontstaat door een permanent in- en uitveren van het loopvlak tijdens het rollen (hysterese).
De meting van de rolweerstand gebeurt met de hulp van een testbank. De gemeten waarden worden bepaald onder ideale omstandigheden:
- vlak, glad, vuil- en obstakelvrij stalen oppervlak
- snelheid: 4 km/u
- temperatuur: +20 °C
- belasting: ⅔ van max. draagvermogen
Onder deze gestandaardiseerde omstandigheden is de rolweerstand van de verschillende wielseries vergelijkbaar.
Materiaal | Rolweerstand | ||
Luchtband / zacht rubber | goed | ||
Elastisch massief rubber | zeer goed | ||
Superelastisch massief rubber | goed | ||
Standaard massief rubber | ruim voldoende | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), zacht | zeer goed | ||
Thermoplastisch rubberelastomeer (TPE) | zeer goed | ||
Polyurethaan 75 Shore A (Softhane®) | zeer goed | ||
Polyurethaan 75 Shore A (Besthane® Soft) | uitmuntend | ||
Polyurethaan 92 Shore A (Extrathane®) | zeer goed | ||
Polyurethaan 92 Shore A (Besthane®) | uitmuntend | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), hard | zeer goed | ||
Polypropyleen / polyamide | uitmuntend | ||
Gietpolyamide | uitmuntend | ||
Gietijzer / staal | uitmuntend |
Afwijkende bedrijfsomstandigheden (ondergrondconditie, temperatuur, snelheid etc.) moeten in acht worden genomen bij het ontwerpen van de trolleys en kunnen de rolweerstandswaarden aanzienlijk beïnvloeden.
Als zwenkweerstand wordt de weerstand aangeduid die nodig is om zwenkwielen in de rijrichting te brengen.
De zwenkweerstand ondervindt invloed van de volgende componenten:
- Contactvlak van het wiel: Bij het zwenken van de zwenkwielen wordt het contactvlak van het wiel om zijn middelpunt gedraaid. Daarbij ontstaat wrijving. De weerstand hangt af van de materiaalcombinatie van de wielbekleding / ondergrond en ook van de grootte van het contactvlak.
- Weerstand van de draaikrans: De constructie en de kwaliteit van de draaikrans hebben invloed op de zwenkweerstand.
- Uitlading van het zwenkwiel: De grootte van de hefboom van het midden van de draaikrans tot het midden van de voetafdruk beïnvloedt de zwenkweerstand van het zwenkwiel.
Slijtvastheid
Hoe groter de behaalde score in deze categorie, hoe groter is de slijtvastheid van het wiel.
De slijtvastheid houdt onder andere rekening met de slijtvastheid van elastomeren of thermoplastische elastomeren volgens ISO 4649. Voor de andere loopvlakmaterialen werd de slijtvastheid bepaald volgens ISO 4649.
De indeling van de verschillende loopvlakmaterialen op basis van hun slijtvastheid wordt weergegeven in het diagram aan de rechterkant.
Materiaal | Slijtvastheid | ||
Luchtband / zacht rubber | ruim voldoende | ||
Elastisch massief rubber | goed | ||
Superelastisch massief rubber | goed | ||
Standaard massief rubber | voldoende | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), zacht | goed | ||
Thermoplastisch rubberelastomeer (TPE) | ruim voldoende | ||
Polyurethaan 75 Shore A | zeer goed | ||
Polyurethaan 92 Shore A | uitmuntend | ||
Thermoplastisch polyurethaan (TPU), hard | zeer goed | ||
Polypropyleen | ruim voldoende | ||
Polyamide | goed | ||
Gietpolyamide | zeer goed | ||
Gietijzer / staal | uitmuntend |