Bevestigingsmogelijkheden
Bevestigingsplaat. Boutgat. Pen. Draadstift.
Plaat (bevestigingsplaat)
Boutgat
Stalen pen
Draadstift
(toevoeging artikelnummer: -GS...)
Insteekstift
(toevoeging artikelnummer: -ES)
Kunststof inslagdop voor buizen (artikelnr.: RHR...)
Expander van metaal
(toevoeging artikelnummer: -E...)
Expander van kunststof
(toevoeging artikelnummer: -ER.../-EV...)
De bevestiging van het wiel gebeurt met schroeven
en moeren tegen een effen oppervlak. De
boutgatafstanden zijn genormeerd.
Platenbevestigingen zijn zowel voor zwenk- als bokwielen verkrijgbaar en worden gebruikt bij apparaten-, transportwielen- en zwaarlastwielen.
Voor wielen met richtingvastzetters moet de plaat
met de korte zijde in de looprichting wijzen.
Let bij de keuze van de plaatbevestiging op de
volgende afmetingen:
- plaatafmeting (buitenafmeting)
- boutgatafstanden
- boutgat-Ø
De bevestiging van het wiel gebeurt met een
verbindingselement (bijv. een bout) door de
middenas van de draaikrans. Bij hefwielen (serie HRIG) is het
boutgat uitgevoerd met een binnendraad en het
verbindingselement wordt vanaf de apparaatzijde in
de centrale bout van de zwenkbehuizing vastgeschroefd.
De opgegeven draagvermogens worden alleen
bereikt als de bevestigingsplaat van het zwenkwiel met de volledige diameter samenvalt.
Deze bevestigingswijze biedt geen vormvaste
borging tegen verdraaien en reduceert zodoende de
belastbaarheid van een draaikransrem.
De montage van het wiel via een boutgat is
voordelig, aangezien slechts één bout (in het ideale
geval conform DIN 912) vereist is. Deze
bevestigingswijze worden voornamelijk bij apparaatwielen en transportwielen gebruikt.
Wanneer u de bevestiging met een boutgat
selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in
acht worden genomen:
- plaat-Ø (buitenafmeting) (D)
- boutgat-Ø (d)
De bevestiging van het wiel gebeurt middens een
stalen pen, die wordt ingebracht en vastgezet in een
buis of in een overeenkomstig gat. De pen is stevig
verbonden met het wiel en moet worden geklemd of
vastgezet door een bout (borggat) tegen verdraaien
of uitvallen.
Voor wielen met richtingvastzetter moet het borggat
dwars naar de looprichting worden gericht.
De opgegeven draagvermogens worden alleen
bereikt als de bevestigingsplaat van het zwenkwiel met de volledige diameter samenvalt.
Penbevestigingen worden voornamelijk bij apparaat-, kunststof- en wielen van transportsystemen gebruikt.
Voor roestvrijstalen wielen is een roestvrijstalen
insteekpen beschikbaar.
Wanneer u de bevestiging met een pen selecteert,
moeten de bovenstaande afmetingen in acht
worden genomen:
- pen-Ø (P)
- lengte pen (Q)
- eventuele positie van het borggat (H)
- eventuele diameter van het borggat (d)
De bevestiging van het wiel gebeurt via een
draadstift, die via een binnendraad of een cilindrisch
gat met moer aan het transportsysteem wordt
geschroefd.
Draadstiftbevestigingen worden voornamelijk bij apparaatwielen gebruikt.
Voor roestvaste kunststof zwenkwielen is een
roestvaste stalen draadstift (-GSX...) leverbaar
Wanneer u de bevestiging met een draadstift
selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in
acht worden genomen:
- draadstift-Ø (schroef M10 of M12) (P)
- lengte draadstift (dwarsbevestiging over het wiel) (Q)
De bevestiging van het wiel gebeurt middels een
insteekstift, die wordt ingebracht en vastgezet in
een kunststof inslagdop in een buis of in een
overeenkomstig gat. De stift is vast verbonden met
het wiel. Een veerring beschermt het zwenkwiel tegen het uitvallen.
Deze bevestigingswijze biedt geen borging tegen
verdraaien, zodat een draaikransrem zonder
werking blijft.
Met een insteekstift is een snelle voordelige
montage aan het apparaat mogelijk. Insteekbevestigingen
worden voornamelijk bij apparaatwielen gebruikt.
Wanneer u de bevestiging met een insteekstift
selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in
acht worden genomen:
- stift-Ø (P)
- stiftlengte (Q)
Een kunststof inslagdop is een adapter om de
binnendiameter van de buis op de diameter van de
insteekstift te verkleinen. De kunststof inslagdop
wordt in de voorziene uitsparing van het apparaat
(buis) gedrukt of ingeslagen. Vervolgens wordt een zwenkwiel met insteekstift in de kunststof inslagdop
gestoken.
Let op de volgende afmetingen bij de keuze van een
kunststof inslagdop:
- binnenzijde buis-Ø (P)
- stift-Ø (d)
- inbouwlengte (Q)
- kraaghoogte (B)
De bevestiging van het wiel gebeurt met een
expander van metaal die in een gat, een koker of in
een buis wordt gestopt.
Door het indraaien van de bout worden de spanners
gestrekt en tegen de binnenwand van de buis
gedrukt.
Het aandraaimoment mag max. 50 Nm bedragen.
Bij een buis met een dunne wand met kleine
belasting kan het aandraaimoment verlaagd worden
tot 16 Nm. Door een zeskant aan de onderzijde van
de expander wordt het verdraaien tegenover het
wiel verhinderd en is het zelfstandig losraken
onmogelijk gemaakt.
Expanderbevestigingen van metaal worden
voornamelijk gebruikt bij apparaten- en kunststofwielen.
Bij de keuze van een expanderbevestiging moet u
op het volgende letten:
- binnenafmeting buis (P)
- buisvorm (buis of kokerbuis)
- inbouwlengte (Q)
- kraaghoogte (B)
De bevestiging van het wiel gebeurt met een
expander van kunststof die in een gat, een koker of
in een buis wordt gestopt.
Door het indraaien van de schroef worden de
kunststof spanners gestrekt en tegen de
binnenwand van de buis gedrukt.
In tegenstelling tot de expanderbevestigingen van
metaal wordt het binnenvlak van de buis gespaard.
Toch is de houdkracht lager dan bij expanderbevestigingen
van metaal. Door een zeskant aan de
onderzijde van de expander wordt het onmogelijk
om te verdraaien tegenover het wiel en is het
zelfstandig losraken onmogelijk gemaakt.
Expanderbevestigingen van kunststof worden
voornamelijk gebruikt bij apparaten- en kunststofwielen. Als variant is een kunststofexpander met roestvaste
spanschroef (-EXR.../-EXV...) leverbaar.
Naar de productvideo
Bij de keuze van een expanderbevestiging moet u
op het volgende letten:
- binnenafmeting buis (P)
- buisvorm (buis of kokerbuis)
- inbouwlengte (Q)
- kraaghoogte (B)
Plaatbevestiging
Bevestigingsplaat voor apparaten- en kunststofwielen
Plaatnr. 20
Plaatnr. 22
Plaatnr. 23
Plaatnr. 25 (zwenkwiel)
Plaatnr. 25 (bokwiel)
Plaatnr. 26
Plaatnr. 27
Plaatnr. 28
gebruik in behuizingserie:
LKDB wiel-Ø 50–75 mm
gebruik in behuizingserie:
LPA / BPA wiel-Ø 35–100 mm
LPXA / BPXA wiel-Ø 50–75 mm
LDA wiel-Ø 50 mm
gebruik in behuizingserie:
LDA wiel-Ø 75 mm
LKDG / LKDB wiel-Ø 75–100 mm
gebruik in behuizingserie:
LKPA wiel-Ø 80–150 mm
LKPXA wiel-Ø 80–125 mm
LWK / LWG-P25 wiel-Ø 100–125 mm
LWKX / LWGX-PX25 wiel-Ø 100–125 mm
LKFG / BKFG wiel-Ø 125 mm
gebruik in behuizingserie:
BKPA wiel-Ø 80–150 mm
BKPXA wiel-Ø 80–125 mm
gebruik in behuizingserie:
LKPXA / BKPXA wiel-Ø 125 mm
LWKX / LWGX-PX26 wiel-Ø 125 mm
gebruik in behuizingserie:
LKFGX / BKFGX wiel-Ø 125 mm
gebruik in behuizingserie:
LWK / LWG-P28 wiel-Ø 100–125 mm
Bevestigingsplaten voor transport- en zwaarlastwielen
Plaatnr. 1
Plaatnr. 3
Plaatnr. 7
Plaatnr. 9
gebruik in behuizingserie:
LE / B wiel-Ø 60–125 mm
LEX / BX wiel-Ø 75–200 mm
L / B wiel-Ø 75–125 mm
LX / BX wiel-Ø 100–125 mm
LI / B wiel-Ø 80–125 mm
LIX / BX wiel-Ø 80–125 mm
LK / BK wiel-Ø 75–125 mm
LKX / BKX wiel-Ø 75–125 mm
LIK / BIK wiel-Ø 100–125 mm
LIKX / BKX wiel-Ø 100–125 mm
LH / BH wiel-Ø 75–125 mm
LHD wiel-Ø 60–80 mm
LHF / BHF wiel-Ø 100–125 mm
LPFE / BPFE wiel-Ø 100–125 mm
HRLH / HRLHD wiel-Ø 75 mm
HRLK wiel-Ø 75–100 mm
gebruik in behuizingserie:
LE / B wiel-Ø 150–200 mm
LEX / BX wiel-Ø 150–200 mm
L / B wiel-Ø 140–250 mm
LX / BX wiel-Ø 150–200 mm
LI / BI wiel-Ø 150–200 mm
LIX / BX wiel-Ø 150–200 mm
LK / BK wiel-Ø 100–200 mm
LKX / BKX wiel-Ø 125–200 mm
LUH / BH wiel-Ø 125–200 mm
LH / BH wiel-Ø 100–250 mm
LHD wiel-Ø 80–125 mm
LO / BO wiel-Ø 125–300 mm
LOD / BOD wiel-Ø 75–125 mm
LS / BS wiel-Ø 250–600 mm
LSD / BSD wiel-Ø 250–500 mm
LHF / BHF wiel-Ø 100-200 mm
LPFE / BPFE wiel-Ø 125-150 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 160-200 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 160-200 mm
LIO / BO wiel-Ø 125-200 mm
gebruik in behuizingserie:
L wiel-Ø 250–280 mm
gebruik in behuizingserie:
B wiel-Ø 250–280
Bevestigingsplaten voor zwaarlastwielen
Plaatnr. 35
Plaatnr. 36
Plaatnr. 38
Plaatnr. 39
Plaatnr. 42
Plaatnr. 45
Plaatnr. 48
gebruik in behuizingserie:
LS / BS wiel-Ø 150–400 mm
LSD / BSD wiel-Ø 100–200 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 200–250 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 200–250 mm
HRLSD wiel-Ø 125 mm
gebruik in behuizingserie:
LS / BS wiel-Ø 300–520 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 250–300 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 250 mm
gebruik in behuizingserie:
LS / BS wiel-Ø 200–620 mm
LSD / BSD wiel-Ø 125–360 mm
gebruik in behuizingserie:
BSD wiel-Ø 300 mm
gebruik in behuizingserie:
LS / BS 250–600 mm
LSD / BSD 250–500 mm
gebruik in behuizingserie:
LSD / BSD wiel-Ø 300–400 mm
gebruik in behuizingserie:
LSSD / BSSD wiel-Ø 500 mm
Bevestigingsplaat voor hefwielen
Plaatnr. 71
Plaatnr. 72
Plaatnr. 74
Plaatnr. 76
Plaatnr. 78
gebruik in behuizingserie:
HRP wiel-Ø 45 mm
gebruik in behuizingserie:
HRP wiel-Ø 50 mm
gebruik in behuizingserie:
HRP wiel-Ø 63 mm
gebruik in behuizingserie:
HRP wiel-Ø 72 mm
HRSP wiel-Ø 72 mm
gebruik in behuizingserie:
HRSP wiel-Ø 90 mm
Bevestigingsplaat met imperiale maten (in inches)
Plaatnr. 12
Plaatnr. 14
Plaatnr. 16
bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)
bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)
bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)
Bevestigingsplaat voor Progressus-wielen
Plaatnr. PG1
Plaatnr. PG2
Plaatnr. PG3
gebruik in behuizingserie:
LPX / BPX wiel-Ø 84–105 mm
gebruik in behuizingserie:
LPX / BPX wiel-Ø 120–150 mm
gebruik in behuizingserie:
LPX / BPX wiel-Ø 186 mm